Rozwój Internetu niesamowicie przyspieszył codzienne życie. Dzień w dzień do niego zaglądamy, aby dowiedzieć się, co wydarzyło się na świecie lub co słychać w naszej małej lokalnej społeczności. Ciężko sobie wyobrazić, żeby nagle na całej Ziemi miał zniknąć. Równie trudno wyobrazić to sobie wielkim koncernom oraz markom. Przecież ich promocja obecnie funkcjonuje głównie w przestrzeni elektronicznej. Szybkie zakupy ich produktów przyczyniają się do ciągłych innowacji marketingowych mających sprawić, że będziemy kupować jeszcze więcej. Dlatego te duże firmy stale inwestują w reklamy internetowe, które są pozycjonowane na najwyższych miejscach na liście w wyszukiwarce.

Kto pozycjonuje listę wyszukiwań?

Jest to zasługa zajmujących się tym przedsiębiorstw. Ich zadaniem jest audyt seo, który wykaże błędy optymalizycjne, następnie dobór słów-kluczy, dzięki którym wskazane hasło znajdzie się na szczycie listy. Ta technika popularnie nazywana jest Search Engine Optimization (SEO). Jej początki sięgają 1998 roku, kiedy powstała największa i najpopularniejsza wyszukiwarka Google. Razem ze wzrostem liczby stron internetowych i uświadomieniem sobie potencjału marketingowego jaki daje Internet, zaczęto starać się o pierwszą pozycję w wyszukiwarce. Od tego czasu, branża SEO rozrosła się na cały świat, a techniki działania osiągają wyznaczone cele.

SEM i PPC

Z biegiem lat wykształciły się dwa pojęcia związane z SEO. Search Engine Marketing (SEM) oraz Pay Per Click (PPC). SEM jest nastawiony na promocję danych produktów. Dlatego za jego pomocą reklamują się najczęściej sklepy działające w przestrzeni internetowej. Dotyczy to także normalnych zakładów pracujących stacjonarnie, ale chcących wypromować się w wyszukiwarce. Funkcja PPC charakteryzuje się tym, że zleceniodawca płaci za wysokie miejsce na liście wyników wyszukiwań oraz za każde kliknięcie, które przenosi na pożądaną witrynę. W naukach z zakresu marketingu powstał specjalny wzór określający złożoność tego procesu. SEM = SEO + PPC, gdzie połączenie SEO z PPC, czyli podstawowego pozycjonowania stron z linkami sponsorowanymi ma dać w rezultacie pierwszą lokatę po wpisaniu słowa-klucza.