Jeśli jesteś w ciąży, twoje ciało przechodzi poważne zmiany. Od objawów, których można się spodziewać, po zupełnie nieoczekiwane, każda kobieta będzie miała inne doświadczenia związane z ciążą.Dobrze jest mieć wyobrażenie o tym, jak twoje ciało może reagować na różne etapy ciąży. Pomaga również wiedzieć, jak ciąża może wpływać na twoje emocje i uczucia. Zmiany w ciele, które mogą wskazywać na ciążę. Możesz najpierw zdać sobie sprawę, że jesteś w ciąży, kiedy przegapisz swój okres. To dobry moment na wykonanie testu ciążowego lub rozmowę z lekarzem.

We wczesnej ciąży mogą wystąpić niektóre (lub wszystkie lub nawet żadne) z następujących objawów:

bóle i bóle (prawdopodobnie w podbrzuszu i stawach)

poranne mdłości, które mogą być nudnościami lub faktycznymi wymiotami i nie występują tylko rano

zaparcie

głód i awersje do jedzenia

zgaga i niestrawność

potrzeba częstszego oddawania moczu

ból pleców

zmęczenie

pleśniawki pochwy

Better Health Channel zawiera więcej informacji na temat tych objawów ciąży.

Jeśli którykolwiek z objawów stanie się trudny do opanowania, porozmawiaj z lekarzem o tym, co robić. W szczególności, jeśli poranne mdłości, bóle, zawroty głowy lub trudności w oddychaniu utrudniają normalne życie, poproś o poradę.Więcej o porannych mdłościach. Pierwszą rzeczą, jaką należy wiedzieć o porannych mdłościach, jest to, że mogą one dotknąć Cię o każdej porze dnia.Prawdopodobnie w wyniku zmiany hormonów, zwykle zaczyna się około szóstego tygodnia i ustępuje do 14 tygodnia. zobacz więcej

Dobrą wiadomością jest to, że możesz czuć się lepiej, jeśli:

często pić niewielkie ilości płynów. Spróbuj płaskiej lemoniady, napojów dla sportowców, rozcieńczonego soku owocowego, słabej herbaty, klarownej zupy lub gorącego wywaru

ssać lód lub bloki lodu (jeśli nie możesz zatrzymać innych płynów)

spróbuj tabletek imbirowych, suchego piwa imbirowego lub herbaty imbirowej

częściej jedz małe ilości jedzenia, aby nie mieć pustego żołądka

zjedz suchy biszkopt rano po przebudzeniu, aby uniknąć mdłości po wstaniu z łóżka

spróbuj słonych potraw, takich jak chipsy ziemniaczane lub słone herbatniki

ssać cukier jęczmienny lub gotowane lizaki

unikaj tłustych, bogatych lub pikantnych potraw

unikaj zapachu gorących potraw

unikaj gotowania potraw o silnym zapachu

odpoczywaj jak najwięcej.

Niewielki odsetek kobiet ma przedłużające się i nadmierne wymioty (tzw. przekrwienie), które nieleczone mogą prowadzić do odwodnienia. Skontaktuj się z lekarzem, jeśli masz poważne poranne mdłości.W niektórych skrajnych przypadkach kobiety wymagają nawodnienia w szpitalu przy użyciu płynów dożylnych.

Etapy ciąży

Mówimy o trzech etapach ciąży: pierwszym trymestrze, drugim trymestrze i trzecim trymestrze. Niektóre doświadczenia fizyczne i emocjonalne są częstsze w każdym z tych trymestrów. Pierwszy trymestr. W pierwszym trymestrze:

Czujesz się naprawdę zmęczony i prawdopodobnie masz mdłości.

Przytyjesz 1 lub 2 kilogramy, a może mniej, jeśli masz poranne mdłości. Większość tej wagi znajduje się w łożysku (które karmi dziecko), piersiach, macicy i dodatkowej krwi.

Twoje tętno i oddech są szybsze.

Twoje piersi stają się kruche, większe i cięższe.

Rosnąca macica wywiera nacisk na pęcherz, więc czujesz, że musisz dużo oddawać mocz.

Możesz odczuwać wahania nastrojów.

Dokładnie wiesz, co czujesz w związku z urodzeniem dziecka lub nie masz pojęcia, jak się czuć!

Drugi trymestr

W drugim trymestrze:

Zaczynasz czuć się lepiej, z mniejszym zmęczeniem, porannymi nudnościami i zmiennością nastrojów.

Możesz czuć, że twój umysł błądzi i nie jest skupiony w pracy lub w domu.

Przytyjesz około 6 kilogramów.

Możesz być zaniepokojony badaniami (w tym USG) wykonanymi na tym etapie. Ale jeśli wykryją jakiekolwiek problemy zdrowotne, testy te zapewnią Tobie i Twojemu dziecku odpowiednią opiekę.

Twoje włosy mogą stać się grubsze, a paznokcie mocniejsze. Lub twoje paznokcie mogą być bardziej miękkie i łatwiej się łamać.

Możesz mieć ochotę na niektóre potrawy, takie jak słodkie, pikantne lub tłuste.

Możesz nie lubić smaku lub zapachu niektórych produktów spożywczych.

Trzeci trymestr

W trzecim trymestrze:

Zapomnienie może trwać.

Czujesz się zmęczony i prawdopodobnie nieswojo.

Możesz być zirytowany dyskomfortem.

W miarę zbliżania się porodu możesz zacząć się martwić.

Prawdopodobnie przytyjesz około pięciu kilogramów. Duża część tej wagi to twoje dziecko, ale także płyn owodniowy, łożysko, piersi, krew i macica.

Możesz odczuwać ból pleców.

Możesz mieć trudności ze snem, ponieważ czujesz się niekomfortowo.

Dziecko może wywierać nacisk na Twoje płuca, utrudniając oddychanie.

Możesz odczuwać skurcze Braxtona-Hicksa (napięcie mięśni macicy). Nie oznaczają, że zaczyna się poród.

Twoje uczucia i emocje w czasie ciąży

W czasie ciąży prawdopodobnie odczujesz wiele wzlotów i upadków. Możesz doświadczyć niektórych lub wszystkich z tych emocji (i mogą się one szybko zmieniać):

niespodzianka – jeśli Twoja ciąża jest nieoczekiwana. Możesz wtedy odczuwać radość (jeśli z zadowoleniem przyjmujesz ciążę) lub strach (jeśli nie masz pewności co do zmiany w swoim życiu) lub jedno i drugie

szczęście, szczególnie jeśli starałaś się o dziecko i czujesz się dobrze

złość, która może wynikać ze zmian hormonalnych w organizmie, z poczucia bezbronności lub z objawów ciąży, które są nieprzyjemne lub bolesne

strach o zdrowie dziecka, jeśli masz obawy związane z chorobą lub niepełnosprawnością dziecka. Jeśli obawiasz się szczególnego ryzyka, porozmawiaj ze swoją położną lub lekarzem

lęk przed porodem, który jest uznanym zaburzeniem psychicznym. Poradnictwo i rozmowa z położną lub lekarzem mogą pomóc przezwyciężyć ten strach

miłość do dziecka, partnera i rodziny

smutek lub rozczarowanie, jeśli masz chorobę lub komplikacje podczas ciąży lub nie możesz mieć planu porodu, który wolisz

ogólny smutek z powodu świata, przez który trudno jest oglądać wiadomości lub słuchać smutnych historii o dzieciach lub rodzinach

smutek w przypadku poronienia, utraty ciąży w późniejszym okresie ciąży lub urodzenia martwego dziecka

przedłużający się smutek spowodowany depresją okołoporodową. W takim przypadku będziesz potrzebować pomocy specjalistów ds. zdrowia.

Wahania nastroju podczas ciąży

Hormony zmieniające się w twoim ciele oznaczają, że prawdopodobnie będziesz miał podwyższone emocje, zarówno pozytywne, jak i negatywne. I prawdopodobnie będziesz huśtał się między tymi emocjami.

Chociaż możesz być zachwycony urodzeniem dziecka, możesz również być zestresowany i przytłoczony. Możesz się martwić, czy:

Twoje dziecko wpłynie na Twoją relację z partnerem

poradzisz sobie finansowo

będziesz w stanie pogodzić pracę i rodzicielstwo

będziesz dobrą mamą

dziecko będzie zdrowe

Twoje inne dzieci zaakceptują i pokochają nowe dziecko.

Możesz również nie czuć się pod wrażeniem swojego zmieniającego się ciała. Możesz się martwić, że przytyjesz za dużo lub za mało. Lub niemożność wykonywania aktywności fizycznej, którą zwykle wykonujesz. Albo nie wyglądasz atrakcyjnie dla swojego partnera.

Dodaj zmęczenie wywołane przez hormony, zapominalstwo i nastroje, a możesz czuć się całkowicie poza kontrolą. To wszystko jest powszechne.

Depresja w czasie ciąży

Około 15 procent kobiet będzie miało depresję lub stany lękowe w czasie ciąży. A jeszcze więcej będzie cierpieć na te schorzenia po porodzie.

Wiele kobiet nie szuka pomocy, ponieważ czują się zakłopotane lub winne, że czują się tak okropnie, kiedy powinny być szczęśliwe. Ale depresja nie jest czymś, co możesz kontrolować w ten sposób.

Ponieważ nieleczona choroba psychiczna może mieć długotrwały wpływ na Twoje zdrowie i samopoczucie, a także na Twoje dziecko, odpowiednie leczenie ma kluczowe znaczenie. Porozmawiaj z lekarzem, jeśli:

przygnębiony lub nieszczęśliwy przez większość dnia i przez większość dni

często zirytowany, zły lub niespokojny

dużo płacze (i nie zawsze z jakiegoś powodu)

utrata zainteresowania czynnościami, które zwykle lubisz

trudności ze snem (nawet gdy dziecko śpi) lub śpi więcej niż zwykle

niedojadanie lub przejadanie się

uczucie zmęczenia przez większość czasu

nie jest w stanie się skoncentrować

zaabsorbowany lub zaniepokojony, że coś pójdzie nie tak z twoją ciążą, tobą, dzieckiem lub partnerem

poczucie, że nie łączyła Cię więź ze swoim dzieckiem lub że nie masz uczuć matczynych

poczucie winy lub poczucie, że zawodzisz jako matka

myślenie o samookaleczeniu

myślenie, że byłoby lepiej, gdybyś Ty lub Twoje dziecko nie żyło

myśli o samobójstwie.

Pamiętaj, powiedz komuś, jeśli czujesz się przygnębiony, ponieważ wczesne leczenie jest najlepszym sposobem leczenia.

Dostępnych jest wiele bezpiecznych i skutecznych metod leczenia depresji podczas ciąży i karmienia piersią. Ale leki ziołowe i uzupełniające, takie jak ziele dziurawca, mogą nie być bezpieczne w czasie ciąży.